دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۸۸ - ۱۷:۳۸
۰ نفر

گروه بورس: به‌دنبال بالا گرفتن ماجرای فروش سهام شرکت مخابرات، معاونت ناظران و امور اعضای بورس اعلام کرد:

به‌زودی کمیته نظارتی بازار اوراق بهادار گزارش شفاف‌سازی‌ منتشر خواهد کرد.

به گزارش همشهری، شوک جدید مربوط به خبر ابطال معامله 8 میلیارد دلاری سهام شرکت مخابرات روز گذشته شاخص‌های بورس تهران را با خود پایین کشید.انتشار خبری در روز یکشنبه مبنی بر ابطال معامله سهام شرکت مخابرات ایران از سوی سازمان بازرسی کل کشور باعث شد، سهامداران بورس تهران روز گذشته برای فروش سهام شرکت مخابرات صف فروش تشکیل دهند و این موضوع باعث شد شاخص‌های بورس تهران پس از مدت‌ها با افت مواجه شود.

این در حالی است که روز گذشته معاون وزیر اقتصاد نیز در مجلس حاضر شد تا در مورد واگذاری 50 درصد از سهام شرکت مخابرات به کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین که گفته می‌شود سپاه پاسداران از سهامداران اصلی آن است توضیح بدهد اما آخرین اخبار حکایت از آن دارد، نمایندگان مجلس از توضیحات وی قانع نشده‌اند.

در همین رابطه روز گذشته محمدرضا رستمی معاونت ناظران و امور اعضای شرکت بورس اوراق بهادار گفت: قرار است کمیته نظارتی بورس تهران ظرف امروز یا فردا نشستی را ترتیب دهد و در مورد واگذاری سهام شرکت مخابرات به بازار گزارش دهد.

وی افزود: البته موضوع اصلی این گزارش، شفاف‌سازی‌ در مورد زمان قطعی معامله خواهد بود و بررسی موضوع واگذاری سهام شرکت مخابرات مربوط به مراجع دیگری می‌شود.

وی با بیان اینکه وظیفه بورس شفاف‌سازی‌ است و موضوع واگذاری باید در نهاد‌های دیگری بررسی شود، افزود: براساس قانون خریدار سهام شرکت مخابرات تا دوشنبه هفته آینده 18 آبان ماه برای قطعی کردن معامله فرصت دارد و از این بابت از نظر بورس تاکنون هیچ مشکلی در مورد واگذاری سهام شرکت مخابرات وجود ندارد.

1500 میلیارد تومان آماده است

به‌دنبال این اظهارات عضو کنسرسیوم اعتماد مبین از آماده بودن هزار و 568 میلیارد تومان برای پرداخت وجه نقد 20 درصدی معامله مخابرات خبر داد و اسامی چند مشارکت‌کننده اصلی را نیز اعلام کرد.

محمدرضا مدرس خیابانی در گفت‌وگو با فارس، گفت: با توجه به رایزنی‌ها و اقداماتی که صورت گرفته 1568 میلیارد تومان وجه نقد معامله آماده است و در مهلت قانونی یعنی 18 آبان‌ماه پرداخت خواهد شد تا این معامله قطعی شود.

وی در پاسخ به این پرسش که در معامله بیش از 9/ 22 میلیارد سهم مخابرات به ارزش 738 هزار میلیارد تومان چه گروه‌هایی مشارکت خواهند کرد، گفت: تاکنون حضور شرکت‌های سرمایه‌گذاری تدبیر، بانک ملت، سرمایه‌گذاری غدیر و سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) و احتمالاً بنیاد مستضعفان مطرح شده اما تا دقیقه 90 احتمال دارد تغییراتی صورت گیرد. 

مدرس خیابانی افزود: با توجه به شرایطی که برای مشارکت‌کنندگان در نظر گرفته شده و اینکه گروه‌های جدید از طریق خریداری سهام یک شرکت دیگر مالک غیرمستقیم مخابرات خواهند شد باید تا روز آخر مهلت قانونی صبر کرد تا مشارکت‌کنندگان قطعی مشخص شوند.

معاون وزیر اقتصاد در مجلس

در همین حال روز گذشته معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی برای ارائه توضیحاتی در مورد واگذاری سهام شرکت مخابرات در مجلس حاضر شد.

به گزارش مهر، مخبر کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این باره اعلام کرد: توضیحات روز گذشته معاون وزیر اقتصاد و دارایی در جلسه کمیسیون ویژه پیگیری و نظارت بر اصل 44 قانون اساسی، درباره روند قانونی واگذاری سهام مخابرات اعضای این کمیسیون و نمایندگان مجلس را قانع نکرد.

علی اصغر یوسف نژاد گفت: معاون وزیر اقتصاد و دارایی توضیحاتی را در زمینه چگونگی واگذاری سهام مخابرات و شرایط قانونی واگذاری این سهام در جلسه ارائه دادند اما اعضای کمیسیون ویژه پیگیری و نظارت بر اصل 44 قانون اساسی همچنان در این مورد دچار تردید هستند.

وی افزود: بر این اساس مقرر شد تا در جلسه آینده این کمیسیون مجددا موضوع قانونی بودن روند واگذاری سهام مخابرات از سوی اعضای کمیسیون بررسی شود و پس از جمع بندی، نتایج به‌صورت رسمی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اعلام شود.

کد خبر 94322

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز